Degelijk bezuinigen begint met goed luisteren

Na lang wachten kreeg de gemeenteraad eindelijk de voorjaarsnota. Een ambitie- en visieloos stuk met financiële gaten en een overvalstrategie voor extra bezuinigingen. De VVD wil goed luisteren naar betrokkenen, geen paniekvoetbal en degelijke bezuinigingen.

De voorjaarsnota wordt jaarlijks opgesteld zodat de gemeenteraad en het college een gesprek kunnen voeren over hoe Deventer zich ontwikkeld en wat we willen veranderen. Een belangrijk gesprek dus! De VVD graag wil hieraan graag bijdragen want wij hebben ideeën over hoe het beter en goedkoper kan. Liever snijden in eigen vlees dan in voorzieningen.

Helaas is er tot nu toe is er geen sprake van een gesprek. Ondanks niet één maar twee keer aandringen bleven de luiken gesloten tot begin deze maand. Onder het motto: “college van Deventer creëert financiële ruimte” wordt een ingrijpend pakket van bezuinigingen gepresenteerd en is er geen zicht op belangrijke investeringen. Een bloemlezing:

• Fietsenstalling achter de Hema wordt half aangepakt en de fietsenstalling bij de nieuwe bieb wordt verwijderd;

• Minder vergunning parkeren in de stad en meer betaald parkeren;

• Geen begin van dekking voor verbouwing Burgerweeshuis of Deventer 1250 jaar in 2018;

• Geen structurele dekking voor het speelgoedmuseum;

• Bezuinigen op drugspreventie;

• Geen geld voor investeringen in de haven;

• Geen geld voor geluidswal Bathmen langs de A1.

Aan de andere kant heeft het college wel geld over voor het EK vrouwenvoetbal, lijkt het of het structureel sluiten van de begroting niet meer voorop staat en blijft de ambtelijke top wederom buiten schot.

De VVD vindt noodzakelijk dat we eerst praten met betrokkenen zodat de gemeente geen stommiteiten begaat. Dit betekent dat we de behandeling van de voorjaarsnota moeten opschuiven tot het najaar.

Laten we de inwoners, ondernemers en instellingen van Deventer serieus nemen en gun hun een kans om mee te denken. We worden waarschijnlijk verrast door goede ideeën!