Koop nu, betaal later

Collegepartijen laten de fundering van De Viking liever betalen door de cultuurinstellingen en kortzichtige kortingen op de exploitatie van een pand dat nog niet eens gebouwd is.

De grootste attractie van Deventer is…. Deventer. Een boeiende beleefstad, heet dat in ambtenarenjargon. Voor de VVD Deventer staat investeren in cultuur gelijk aan investeren in de economie en daarom steunen we de bouw van filmhuis en theater De Viking dan ook.

Jammer genoeg bleek na de sloop van de voormalige gymzalen dat de fundering onvoldoende was om De Viking te bouwen. Een tegenvaller van ruim € 1,5 miljoen.

Afgelopen week sprak de gemeenteraad over de manier waarop we die moeten opvangen. Het college stelde voor om hem te financieren door te bezuinigingen op de exploitatie van De Viking plus een generieke korting op alle cultuur in Deventer. Het gaat om € 40.000 per jaar voor de komende jaren. Een paar procent lijkt niet veel, maar is het wel als je bedenkt dat het dan gaat om bezuinigingen op de bibliotheek, muziekonderwijs en het Burgerweeshuis.

‘Het kan niet zo zijn dat uitbreidingen van accommodatie in de culturele sector betaald gaan worden door een bezuiniging op de exploitatie van de andere instellingen”, aldus alle belangrijke culturele instellingen in Deventer.

De VVD heeft samen met Groen Links tweemaal voorstellen gedaan om de rekening anders te betalen. De collegepartijen hielden voet bij stuk en wilden liever de rekening laten betalen door anderen. Koop nu en betaal later, lijkt het motto.