Parkeerbeleid inconsequent en fnuikend voor de binnenstad

Zo ongeveer iedereen in Deventer is het erover eens, dat de binnenstad meer bezoek zou moeten en kunnen trekken. Je verwacht dan, dat de politiek alles op alles zet om bezoekers zoveel mogelijk in de watten te leggen. Verhoging van de tarieven in parkeergarages gaat daar dwars tegenin en is bovendien strijdig met eerdere uitspraken van de gemeenteraad. De VVD tekent dan ook bezwaar aan.

Eerder heeft de raad met zoveel woorden uitgesproken,dat de ontwikkeling van de parkeertarieven bezoekers moet verleiden niet op straat te parkeren, maar in een parkeergarage.  Ook zou pas op de plaats gemaakt moeten worden bij het verhogen van parkeertarieven. Dit alles, omdat het bezoek aan de binnenstad terugloopt, met alle gevolgen van dien voor leefbaarheid, ondernemen en werkgelegenheid.

‘Stimuleren van het bezoek zou prioriteit moeten krijgen’, zegt VVD-gemeenteraadslid Daaf Ledeboer. ‘Haal de mensen hier naartoe. Zorg dat ze zich hier prettig voelen en willen blijven. Zorg ook dat ze terugkomen. Dat is de manier om de binnenstad vooruit te helpen. Maar wat wil de coalitie? De tarieven in de parkeergarages verhogen. Kortzichtig, onverstandig en inconsequent, want op die manier krijgen we de bezoekers natuurlijk helemaal nooit de garages in.’

Ledeboer bepleit in een amendement bevriezing van de tarieven voor bezoekers: ‘Daarmee loopt de gemeente op korte termijn inkomsten mis, maar dat lossen we op door het aanleggen van nieuwe parkeerplaatsen, die nu nog niet nodig zijn, te vertragen. Zodra blijkt dat het bezoek weer aantrekt, kunnen we deze investeringen weer oppakken.’