Schaf ouderwetse verkiezingsborden af

In de verkiezingscampagnes kunnen partijen en kandidaten affiches plakken op borden die de gemeente neerzet. Die zijn achterhaald, betoogt VVD-gemeenteraadslid. Door ze af te schaffen kan de gemeente bovendien een behoorlijk bedrag besparen.

Verkiezingsaffiches waren ooit een belangrijk middel voor partijen en kandidaten om kiezers te bereiken, maar die tijd is volgens Wuijster voorbij: ‘Daar hebben ze nu heel veel andere manieren voor, denk alleen al aan sociale media. Verkiezingsborden zijn achterhaald. Ze lokken vandalisme uit en verrommelen het straatbeeld, terwijl nooit is aangetoond dat de opkomst er door werd vergroot of dat kiezers zich door een affiche hebben laten overtuigen. Het is meer een traditie dan dat je er werkelijk iets aan hebt.’

Een behoorlijk kostbare traditie ook, rekent Wuijster voor: ‘In Deventer worden in verkiezingstijd circa vijftien megaborden geplaatst. Uitgaande van gemiddeld één verkiezing per jaar, bedragen de jaarlijkse kosten € 16.500. Dat bedrag is opgebouwd uit kosten voor opslag, voor plaatsen en weer verwijderen, en voor plakken en schoonmaken. Er is geen wettelijke plicht om borden neer te zetten, dus laten we ze afschaffen en het geld toevoegen aan de algemene middelen, zodat we er iets nuttigs mee kunnen doen.’