VVD feliciteert PvdA met binnenhalen blanco cheque

Onder de titel ‘Deventer: voor elkaar’ presenteerden eerder deze week de coalitiepartijen hun bestuursakkoord 2014-2018. De VVD is niet enthousiast over het akkoord . Noodzakelijke keuzes worden doorgeschoven, knopen worden niet doorgehakt en met de suggesties en ideeën van inwoners, ondernemers en politieke partijen is weinig gedaan.

Er is een kostbare scan verricht op de gemeentelijke financiën, waaruit blijkt dat jaarrekeningen en begrotingen kloppend zijn.  Wellicht tot ongeloof van Gemeentebelang, dat al jaren roept dat Deventer op een faillissement afstevent. In plaats van een heldere koers uit te stippelen, zijn de partijen de afgelopen weken dus vooral druk geweest met achteruit kijken.

De VVD neemt het de beoogde  coalitie kwalijk dat onvermijdelijke keuzes niet gemaakt zijn.  Kostbare tijd is verloren om in een open en transparant proces  tot afwegingen en beslissingen te komen. Alle zeilen moeten worden bijgezet om de financiële huishouding voor volgend jaar kloppend te maken.  Gemeentebelang, als hoeder van solide financieel beleid, heeft op dit punt de bal laten vallen.

De onderhandelaars van de PvdA dienen gefeliciteerd te worden.  Wethouder Jan-Jaap Kolkman krijgt met zijn sociale portefeuille zeggenschap over meer dan 60% van de gemeentelijke begroting. Ook is afgesproken dat overschrijdingen op het sociale domein gedekt worden uit andere terreinen. Hiermee heeft de PvdA-wethouder in feite een blanco cheque in handen gekregen. Hoe zijn collega-wethouders zullen reageren als bezuinigingen op hun programma’s aan de orde komen, laat zich raden.

De nieuwe coalitiepartijen beroepen zich sinds de verkiezingsavond  op een nieuwe, transparante manier van politiek voeren. Voorliggend  bestuursakkoord geeft te denken.  Voor de honderden ingezonden ideeën van inwoners, ondernemers en instellingen is nauwelijks plek in het akkoord . Van de veertien concrete punten die de VVD aanleverde, zijn er slechts twee in verkapte vorm opgenomen in het akkoord.

De nieuwe coalitie maakt in de ogen van de VVD  een valse start. Het ongeïnspireerde akkoord gaat keuzes uit de weg en de nieuwe stijl van politiek is een wassen neus. Met de stevige signatuur van de PvdA lijkt een nieuw ‘Moskou aan de IJssel’ geboren. Het is te hopen dat het college alsnog oren heeft voor de solide en heldere koers die de VVD al jaren vaart. Daarop zullen onze inspanningen de komende periode gericht zijn.