"Willen we nog wel particulier initiatief in de energievoorziening?"

VVD-raadslid Carmen Hunger vraagt zich af of investeren in verduurzaming van de energievoorziening nog wel de moeite loont. Ze maakt zich zorgen.

"Als consument kreeg ik deze week een brief van onze energieleverancier met als kop:

'De energietarieven zijn gewijzigd. Uw maandelijkse voorschot blijft gelijk.'

Het moest even op mij inwerken, voordat ik begreep wat de impact is:

-     De vaste kosten van een aansluiting gaan omhoog…

-     De variabele kosten gaan omlaag…

Met andere woorden: als ik zelf mijn energie duurzaam wil opwekken en aangesloten moet blijven op een netwerk, bijvoorbeeld als ik voor zonnecellen kies, dan kan ik mijn investering alleen terugverdienen op de variabele kosten. Deze dalen echter, net nu de zonnecellen rendabel beginnen te worden. Terwijl de vaste kosten lekker doorstijgen.
Een zeer alarmerend bericht. Wij waren ons nog aan het oriënteren op milieuvriendelijke particuliere energiewinning, maar hiermee wordt het terugverdienmodel zo onaantrekkelijk gemaakt dat onze plannen voor dit moment direct in de ijskast zijn verdwenen.

De mededeling van mijn energiebedrijf heeft nog veel verder strekkende gevolgen dan voor ons gezin alleen. Naar de economische schade door het wegvallen van opdrachten voor leveranciers en installateurs kunnen we alleen raden, maar die zal ongetwijfeld groot zijn.

En er zijn meer vragen.
Waarom zouden woningcorporaties en particulieren woningen nog energiezuinig maken en daarvoor grotere investeringen doen, terwijl dit slechts een beperkte besparing op de maandelijkse lasten tot gevolg heeft? Slaan we nu ieder particulier energie initiatief dood, terwijl we het daar in deze tijd van bezuinigingen juist van moeten hebben? Willen we in Nederland wel schoner en duurzamer worden?
Alles bij elkaar zijn dit zorgelijke ontwikkelingen, waar het laatste woord nog niet over is gesproken."