Schaf 'boete' op gestolen en zoekgeraakt rijbewijs af + UPDATE

Je tas is gestolen. Je telefoon, portemonnee en rijbewijs: alles ben je kwijt. Je baalt als een stekker en bent erg druk. Met aangiftes, het blokkeren van rekeningen en je telefoon. En als klap op de vuurpijl kom je erachter dat de Gemeente Deventer je nog eens extra kosten in rekening brengt. Naast de kosten voor een nieuw rijbewijs, betaal je in Deventer namelijk aanvullend €28,-. De VVD en PvdA willen dat de gemeente daar mee stopt.

'De zogenaamde vermissingskosten die de gemeente Deventer in rekening brengt, zijn eigenlijk een verkapte boete’, vindt VVD-raadslid Lars Wuijster. ‘Wij vinden het van de zotte dat je naast al het geregel en de aanschaf van een nieuw rijbewijs wordt geconfronteerd met deze kosten. Veel gemeentes zijn het met ons eens en hebben deze boete inmiddels afgeschaft. Het wordt hoog tijd dat de Gemeente Deventer dat ook doet.’

PvdA-raadslid Rob de Geest, die het eerder al eens aankaartte bij de gemeente: ‘Het voelt als onrecht om na een gestolen rijbewijs ook nog extra kosten te moeten betalen, naast de kosten voor het nieuwe rijbewijs. In een pijnlijke situatie moet je dan ook nog een extra heffing betalen, die door mensen als een boete wordt ervaren.’

Tijdens de behandeling van de begroting aanstaande woensdag dient de VVD-fractie samen met de PvdA daarom een amendement in. ‘Ik verwacht dat dit voorstel het gaat halen’, denkt Wuijster. ‘Het extra bestraffen van onze inwoners die zijn bestolen of botte pech hebben, past niet bij onze gastvrije Hanzestad.’ De Geest: ‘Dergelijke vermissingskosten zijn eerder al afgeschaft voor het paspoort, het is niet meer dan logisch en redelijk om dit nu ook voor een rijbewijs te doen.’

UPDATE

Luister hier naar een toelichting die Wuijster gaf op RTV Oost.