Van uitstel naar afstel: geen zedendelinquenten in de Vijfhoek

Het plan om veroordeelde psychiatrische patiënten te huisvesten middenin de kinderrijke woonwijk de Vijfhoek  leidde tot zoveel protesten, dat Dimence er voorlopig van heeft afgezien. Voor VVD-raadslid Carmen Hunger is dat niet genoeg: ‘Het voorlopig moet eruit. We willen geen uitstel, maar afstel.’

Hunger sprak zich vrijdagochtend bij omroep WNL klip en klaar uit tegen het  risico dat veroordeelde zedendelinquenten in de Vijfhoek komen wonen. ‘Natuurlijk moeten ook de zwaardere gevallen waar mogelijk worden gere-integreerd’, licht ze toe. ‘Maar dit huis kijkt nota bene uit op de speelplaats van een basisschool.’

De kritiek van Hunger, die zich gesteund weet door een grote groep wijkbewoners, had dezelfde dag nog effect. Dimence zet voorlopig een streep door de plannen.

‘Het is natuurlijk prima dat ze luisteren naar de wijk’, zegt het VVD-raadslid. ‘Vooral nadat we als ouders op het laatste moment werden overvallen door dit voornemen. Maar wees nou verstandig en laat dit niet doorzieken. Zedendelinquenten zijn ook mensen. Dat we ze leren  opnieuw aan de samenleving deel te nemen is een kwestie van beschaving, maar dat mag nooit ten koste gaan de veiligheid van  onze kinderen.’