Ook ons militaire verleden is het behouden waard

Deventer heeft een eeuwenlang verleden als vestingstad. Daarvan zijn nog steeds veel sporen zichtbaar, van de resten van middeleeuwse verdedigingswerken tot de IJssellinie. Om dat erfgoed nog beter te behouden en zichtbaar te maken, stelt de VVD samen met het CDA voor om lid te worden van de onlangs in Berlijn opgericht Europese netwerk voor erfgoed op het gebied van onder meer vestingsteden, forten en linies.

Van dit netwerk, de European Federation of Fortified Sites (EFFORTS), is een aantal steden in binnen- en buitenland lid. De gemeenteraad van Olst-Wijhe heeft zich in overgrote meerderheid al uitgesproken voor het lidmaatschap.

‘Gezien de grote hoeveelheid militair erfgoed in Deventer is het niet meer dan logisch dat wij ons ook aansluiten’, zegt VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster. ‘De functie is gelukkig veranderd, Vandaag de dag spelen juist een vreedzaam hergebruik, de verhalen over de historische betekenis van de locatie en het verwelkomen van mensen een beslissende rol bij de ontwikkeling van dit bijzondere erfgoed. Het motto is nu: van weren naar welkom heten.’

Puur praktisch levert het lidmaatschap voordelen op: ‘We kunnen bij restauratie en instandhouding kennis uitwisselen, maar ook gezamenlijk optrekken om externe financiering aan te trekken, bijvoorbeeld Europese subsidies.’

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 20 december dienen de VVD en het CDA, samen met meerdere partijen in de raad, een voorstel in om Deventer aan te laten sluiten bij het netwerk EFFORTS.