DENK, kies voor Deventer

DENK-leider Kuzu intimideert raadsleden en vervuilt daarmee ook in Deventer het debat. VVD-fractievoorzitter en –lijsttrekker Daaf Ledeboer doet daarom een oproep aan de Deventer afdeling van de partij: neem afstand van Kuzu’s uitspraken en kies voor Deventer.

‘Wat Kuzu deed is uitermate giftig,’ zegt Ledeboer. ‘In Deventer wonen en werken veel mensen met een Turkse achtergrond. Het grootste deel daarvan heeft zijn draai gevonden en doet gewoon mee. Het laatste wat we nodig hebben is het opzetten van de ene groep tegen de andere. Dat is precies wat Kuzu doet. Raadsleden moeten van hem voor of tegen Erdogan kiezen. Dat vervuilt debatten die zouden moeten gaan over onderwerpen die in Deventer spelen.’

Volgens Ledeboer is het probleem niet van vandaag of gisteren: ‘Kuzu intimideert nu openlijk gemeenteraadsleden, maar in Deventer speelt dit veel langer. Het functioneren van raadsleden komt al jaren in het gedrang door druk vanuit groepen die het niet zo nauw nemen met de democratische spelregels in een gemeenteraad.’

Ledeboer vraagt DENK in Deventer een keuze te maken: ‘Kies voor Nederland. Kies voor Deventer. Ga het debat aan over zaken die hier spelen. Misschien worden we het niet eens. Dat is geen probleem, dan heeft de kiezer ook iets te kiezen. Maar hou de lange arm van Ankara buiten de gemeentepolitiek.’