Maak de pijlers van de bruggen schoon

De pijlers van de bruggen over de IJssel worden al enige tijd ontsierd door grafitti. Schoonmaken kon volgens de gemeente niet, omdat het water te hoog stond en de weiden te drassig waren. ‘Het is weken droog geweest, de rivier staat laag’, zegt VVD-gemeenteraadslid Rogier Zuijdam. ‘Dit is dus het moment.’

Zuijdam ontving de afgelopen maanden tal van klachten over het werk van de vandalen: ‘Voor veel mensen zijn de bruggen en het pontje de toegangspoort tot Deventer en het eerste wat ze van onze stad zien. Dan is dat geklodder echt geen gezicht.’

Hij begrijpt dat het niet altijd mogelijk is om de grafitti meteen te verwijderen: ‘Maar blijf dan wel alert en ga zo gauw het mogelijk is aan de slag. Vergeet ook niet dat grafitti ook weer uitnodigt tot nog meer gafitti op andere plaatsen. Dan verloedert de stad in hoog tempo. Je moet dit soort dingen in de kiem smoren.’

Het liefst zou Zuijdam daarom zien dat het probleem bij de wortel wordt aangepakt: ‘In sommige kringen wordt het vernielen van andermans eigendom als kunst  gezien. Dat is niet hoe wij er tegenover staan. Je zult maar net je hele huis voor veel geld in de verf hebben laten zetten en dan ontdekken dat een kleine crimineel er zijn boodschap op heeft achtergelaten. Wat we nodig hebben is toezicht, handhaven en waar nodig straffen. Plus het besef dat we hier niet met vriendelijke kunstenaars te maken hebben die de stad willen verfraaien, maar met onverbeterlijke vandalen die alleen gevoelig zijn voor een harde aanpak.’