Toch onderwijs op De Grote Brander

Naar nu blijkt wordt ook na de herfstvakantie les gegeven op leerboerderij De Grote Brander. ‘Het gaat om één leerling’ zegt VVD-gemeenteraadslid Eva Sipman. ‘Nu de rest van de negen nog.’

Voor de zomer ontving de verantwoordelijke wethouder een brief van de onderwijsinspectie, weet Sipman: ‘Daarin stond dat het onderwijs zoals het toen gegeven werd niet was toegestaan, maar dat met een paar eenvoudige aanpassingen alles voor elkaar zou zijn. Vervolgens deed de wethouder maandenlang niets en moest het onderwijs op De Grote Brander worden gestaakt.’

‘Dat was een drama’, zegt Sipman. ‘Kwetsbare kinderen met een beperking werden uit hun vertrouwde omgeving gehaald en overgeleverd aan onzekerheid. De enige zekerheid die ze hadden was dat ze niet meer naar De Grote Brander terug konden. Speciaal onderwijs in de stad was met hun beperkingen geen optie. Uiteindelijk kwamen ze in Hellendoorn terecht. Ook een manier om als gemeentebestuur van een probleem af te komen.’

‘Dat er nu toch onderwijs gegeven mag worden op De Grote Brander, gewoon binnen de regels, zou een aansporing moeten zijn om ook de andere acht weer terug te halen. Dat zijn we na alles wat er is gebeurd als gemeente aan onze stand verplicht. We zorgen in Deventer voor iedereen, ook voor kwetsbare kinderen.’