Carmen Hunger: ‘Waterschapslasten naar beneden’

Droge voeten en schoon water. Dat zijn volgens kandidaat waterschapsbestuurder Carmen Hunger de twee onderwerpen waar het waterschap Drents Overijsselse Delta zich mee moet bezighouden: ‘We betalen al genoeg aan steeds maar weer stijgende lasten, dat moet een keer afgelopen zijn.’

‘Het water staat ons allemaal zo langzamerhand aan de lippen’, zegt Hunger, die afgelopen weekend in Deventer de campagne voor de Waterschapsverkiezingen op 20 maart aftrapte. ‘Alles wordt duurder, de btw gaat omhoog, en straks krijgen we ook nog de rekening gepresenteerd voor een reeks klimaatmaatregelen. Het is de hoogste tijd dat overheden een pas op de plaats maken.’

Dat gaat zeker op voor de waterschappen, zegt Hunger: ‘Die zorgen ervoor dat we droge voeten houden en borgen de waterkwaliteit. Prima. Maar daar komen allerlei kostbare activiteiten bij, tot zelfs ontwikkelingshulp, waar wij door hogere lasten voor opdraaien. Zorg daarom voordat je de burger aanslaat eerst maar eens dat je focust op wat echt nodig is.’

‘Daarom zijn deze verkiezingen ook zo belangrijk’, zegt VVD-fractievoorzitter in Deventer Daaf Ledeboer. ‘We zijn voor kleine en slagvaardige overheden, of dat nou een gemeente is of een waterschap. Zeker nu de lastenverzwaringen ons om de oren vliegen is het nuttig om ook eens te kijken waar het best wel wat minder kan.’