Meer mogelijk in de Bierstraat

De gemeente wil van een pand in de Polstraat af. Prima, zegt VVD-gemeenteraadslid Roderic Rosenkamp. Alleen is de manier waarop te bizar voor woorden.

‘De VVD is helemaal voor het afstoten van gemeentelijk vastgoed’, zegt Rosenkamp. ‘We zij ngeen vastgoedbedrijf, de markt kan dat veel beter en verkoop levert geld op. Maar als je dan een pand verkoopt, moet je natuurlijk dat geld niet op een andere plek klakkeloos uitgeven.’

Rosenkamp doelt op de bijna één miljoen euro die de wethouder wil gebruiken voor het verbouwen van een pand in de Bierstraat: ‘Dat is op zich al een fors bedrag voor een verbouwing. Als het daar al bij blijft natuurlijk. Met dat geld moet een kantoor in de benen worden geholpen, als nieuw onderkomen voor onder meer het Bijzondere Zorgteam, dat nu in Polstraat 48 zit. Wat je dus aan de ene kant binnen hengelt, geef je aan de andere kant net zo snel weer uit.’

In het pand aan de Bierstraat moeten verder de Cliëntenraad, Stichting Fooruit en peuterspelen van Raster komen. ‘Dat is een vreemde keuze. De panden aan de Bierstraat waren de spil van de buurt, nu komt er een kantoor.’

Liever ziet Rosenkamp een mix van wonen, wijkgebonden maatschappelijke functies en ruimte voor initiatieven uit de buurt. ‘Er is een groot tekort aan woningen in Deventer. Voor jongeren die graag in Voorstad-Oost willen blijven wonen zijn de mogelijkheden zeer schaars. Woningen brengen tegelijkertijd de hoognodige sociale controle met zich mee. ’s Avonds en ’s nachts hebben onverlaten vrij spel op deze plek. Een maatschappelijke vorm van ontwikkeling van deze locatie zou goed passen. Laat bewoners meepraten en meebeslissen. Daarin heeft hetcollege nog wel wat goed te maken.’