Lars Wuijster: ‘De aanhouder wint’

Zeven jaar geleden diende VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster samen met Deventer Nu een motie in, waarin de raad uitsprak dat de NV Maatschappelijk Vastgoed moest worden ondergebracht in de gemeentelijke organisatie. Nu is het dan eindelijk zover.

Dat blijkt uit een raadsmededeling van wethouder Grijsen, volgend op een onderzoek naar de NV dat vorig jaar werd uitgevoerd. ‘Beter laat dan nooit’, zegt Wuijster. ‘Jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar de aanhouder wint.’

Wuijster is sinds hij de voltallige gemeenteraad achter zijn motie kreeg blijven aandringen op uitvoering. ‘De NV is in 1993 opgericht met als doel het beheer van gemeentelijk vastgoed. Maar al vrij snel begon hij zich te ontpoppen als vastgoedontwikkelaar en werd onduidelijk wat precies de rol was. Een vervelende bijkomstigheid was bovendien dat geld nodeloos werd rondgepompt. Bijvoorbeeld bij de Schouwburg. Die draaide op een gegeven moment verlies, de huur ging omhoog en de gemeente mocht bijspringen. Dat kan efficienter. Het scheelt ook nog eens geld, omdat geen vennootschapsbelasting moet worden afgedragen. Het gaat dan om een bedrag van twee tot drie miljoen euro, dat de NV niet in kas heeft.’

Het voorstel om de NV op te heffen en de activiteiten onder te brengen in de gemeentelijke organisatie moet nog door de gemeenteraad worden bekrachtigd. ‘Dat gaat hopelijk zo snel mogelijk gebeuren, want het heeft nu wel lang geduurd voor een uitdrukkelijke wens van de raad werd uitgevoerd’, zegt Wuijster. ‘Een aantal personeelsleden is vertrokken, hun plaatsen worden ingenomen door inhuurkrachten. Dit is het moment.’