Gedeputeerde Van Haaf: ‘Ambities zoals Deventer die heeft steunen wij van harte’

Deventer gaat honderd miljoen investeren in een kenniscampus met internationale aantrekkingskracht. De Provincie Overijssel draagt daaraan een steentje bij. ‘Als we zien dat een stad als Deventer een ambitieus plan optuigt, doen we daar graag aan mee’, zegt VVD-gedeputeerde Monique van Haaf.

Het plan, dat de naam De Kien kreeg, moet ervoor zorgen dat het gebied aan de rand van de binnenstad, tussen station en hogeschool Saxion, straks 15.000 studenten en werknemers bergt. ‘Dat gaat een enorme positieve impuls geven aan de hele stad’, zegt Van Haaf. ‘Denk alleen maar aan toeleveranciers, horeca, boekhandels. Deventer zet zichzelf steviger op de kaart, wat weer goed is voor het toerisme. De schouwburg kan profiteren. De lijst is lang. De investering die we nu doen verdient zichzelf zo meer dan terug.’

Belangrijk voor Van Haaf is dat gemeente, provincie, onderwijsinstellingen en kennisbedrijven elkaar hebben gevonden: ‘Dat ligt ook voor de hand. Koppel je alles, dan worden de mogelijkheden eindeloos. Je ziet nu al dat bijvoorbeeld Topicus nadrukkelijk aanwezig is. Een innovatief bedrijf en een magneet voor iedereen die mee wil werken aan de vierde industriële revolutie, het internet der dingen. Zet Tauw en Witteveen+Bos erbij, en je hebt met Saxion en Aventus een winnende combinatie.’

‘Als het gaat om samenwerking is Deventer toch al goed bezig’, zegt Van Haaf. ‘De politiek snapt dat iedereen de handen ineen moet slaan om verder te komen. De VVD en het CDA hebben in de gemeenteraad het initiatief genomen voor het ontwikkelen van een duurzaam toekomstperspectief voor de binnenstad, waar echt iedereen bij betrokken wordt, van inwoners tot ondernemers, cultuur en onderwijs. Zij scharen zich allemaal achter wat Deventer “De Nieuwe Binnenstad” heeft genoemd. Alleen op die manier kun je de uitdagingen die niet alleen door corona op ons afkomen aangaan.’