Schorsing BAD stort Deventenaren in ellende. Nieuws uit de fractie februari 2021

‘Dit raakt mensen die al de bodem hebben bereikt. Je moet van je bewindvoerder op aan kunnen.’, meent raadslid Eva Sipman. ‘De overheid heeft een dure plicht inwoners te helpen. Ze doet nu het tegenovergestelde. De wethouder verschuilt zich achter het BAD, maar hij is toch echt verantwoordelijk. Onderzoek is noodzakelijk om de onderste steen boven te krijgen en om lessen te trekken voor de toekomst. Dit soort dingen moeten simpelweg niet kunnen.’

Kort nieuws februari

·       De provincie Gelderland heeft een streep gezet door windmolens op en nabij de Veluwe. Dit om de wespendief, een zeldzame roofvogel, te beschermen. Ook in Deventer is het diertje gesignaleerd. Raadslid Harm Korendijk vraagt zich af wat dit betekent voor de Deventer windambities. Lees hier meer.

·       Een half miljoen provinciegeld is gestopt in een computerspel om de Deventer jeugd aan het sporten te krijgen. Slechts een handvol kinderen speelde het spel. De VVD is allergisch voor het verkwisten van belastinggeld. ‘Voor dit geld hadden heel veel andere mooie dingen op het gebied van sportstimulering kunnen doen’, vindt raadsopvolger Sjors Maatman.

·       De VVD is erg blij dat de GGD een grootschalige vaccinatielocatie heeft gevonden in Deventer. Helaas pakt dit minder goed uit voor De Hip dat in hetzelfde pand een tijdelijk poppodium wilde onderbrengen. ‘Erg zuur voor deze ondernemer en ik wil graag weten wat de gemeente voor De Hip kan betekenen’, vindt raadslid Roderic Rosenkamp, ‘we kunnen immers wel wat reuring gebruiken zodra het weer mag.’

·       De Omegvingswet komt eraan. Met deze nieuwe wet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. VVD-raadslid Bas Donkers schreef met ChristenUnie-college Jasper Buist een leuk en leesbaar artikel wat de Omgevingswet precies betekent voor de gemeente Deventer.

Vooruitblik maart

·       Waar de noodopvang persé aan de Polstraat gevestigd moest blijven, kan beschermd wonen wel zo maar verhuizen. Dit voornemen heeft voor veel onrust gezorgd bij bewoners en ondernemers op De Snippeling. Raadslid Roderic Rosenkamp stelde vragen en meent dat de gemeente weer tekortgeschoten is in de communicatie met de buurt.

·       Op 10 maart debatteert de raad over cameratoezicht. Raadslid Rogier Zuijdam: ‘Het is niet langer meer uit te leggen dat we anno 2021 geen gebruik maken van slim cameratoezicht. Cameratoezicht helpt niet alleen daders te pakken, maar werkt ook preventief.’

·       Via https://deventer.raadsinformatie.nl/ kunnen de agenda’s en stukken van raadstafels en raadsvergaderingen worden ingezien. Stukken worden in de regel tien dagen voor een vergadering gepubliceerd.

·       Benieuwd waar de fractie over praat? Leden zijn van harte uitgenodigd een fractievergadering bij te wonen. Vooralsnog vinden die per Zoom plaats. Interesse? Bel met fractievoorzitter Daaf Ledeboer: 06 – 51 20 52 54.

Op naar 2022!

Nog een dik jaar en dan kiezen we in Deventer een nieuwe gemeenteraad. Dit is hét moment voor leden met ambities en interesses om in actie te komen. Immers, we gaan kandidaten werven, een campagne vormgeven en een programma schrijven. We nodigen iedereen van harte uit om kennis te komen maken. Voorlopig digitaal en in levende lijve zodra dat weer kan. Klik hier(https://deventer.vvd.nl/nieuws/42357/de-vvd-nodigt-u-uit-doe-mee) voor meer info.

Graag tot de volgende keer!

Daaf Ledeboer, Lars Wuijster, Roderic Rosenkamp, Harm Korendijk, Bas Donkers, Rogier Zuijdam , Eva Sipman, Sjors Maatman & Julian Pattynama