Geloof in toekomst voor Akzo-terrein

Eind deze maand komt noodgedwongen een einde aan de ambitieuze plannen van de Gemeente Deventer, Provincie Overijssel en Nouryon voor het voormalig Akzo-terrein. VVD Deventer blijft geloven in hoogwaardige ontwikkelingen in dit gebied. Een breed gedragen motie roept het College op om de mogelijkheden verder te verkennen.

‘Doodzonde dat de ambities niet zijn gehaald’, meent VVD raadslid Rogier Zuijdam, ‘ondanks alle inspanningen is het niet gelukt. Toch geloven we dat we met dit terrein een unieke kans in handen hebben. Immers, voor het gebied geldt een bijzondere milieuclassificering, waardoor hoogwaardige chemische industrie, innovaties en onderzoek op het oude Akzo-terrein mogelijk zijn.’

De motie die Zuijdam en zijn collega’s van PvdA en D66 indienden, roept op om de mogelijkheden te verkennen. ‘De Rekenkamercommissie heeft daarvoor een aantal waardevolle suggesties gegeven’, vult Zuijdam aan. ‘Het zou daarnaast zonde zijn als we onnodig overdrachtsbelasting gaan betalen bij gedwongen overdracht van de gronden. Voor de VVD staat voorop dat we met het voormalig Akzo-terrein nog steeds een gouden kans in handen hebben. Dat het verzilveren daarvan misschien iets meer tijd en moeite kost dan verwacht, is jammer, maar geen reden om onze ambities los te laten.’