Wethouder, luister eindelijk eens naar de mensen in Deventer

In zijn haast om heel Deventer vol te zetten met windmolens en zonnepanelen struikelt wethouder Verhaar over zijn eigen benen. Hoogste tijd voor de gemeenteraad om de touwtjes weer in eigen hand te nemen, zegt VVD-gemeenteraadslid Harm Korendijk.

Het is niet de eerste keer dat Korendijk vraagtekens zet bij de plannen vanVerhaar: ‘Maar luistert niet en dendert gewoon door. Dankzij hem zit Deventer straks vast aan een veel te hoge opgave, die leidt tot een enorme hoeveelheid enormemolens en hectares vol panelen, waar niemand om heeft gevraagd, maar die we verplicht moeten neerzetten. We zien dat overal waar GroenLinks plannen doordrukt mensen boos worden. Ook GroenLinksers. Vandaar onze oproep: red het draagvlak, luister naar de mensen in de stad en in het buitengebied, voordat er onherroepelijke besluiten worden genomen.’

Korendijk wijst erop dat de er een procedure is, om alles ordentelijk te laten verlopen: ‘Het is verstandig om nu gas terug te nemen, eerst de windverkenning en zonverkenning met zoekgebieden te gaan vastleggen en daarna pas het bod te doen. Het is een gevoelig onderwerp, mensen maken zich terecht zorgen, maak daar dan ruimte voor. Daar is ook in voorzien. Daarbij luisteren we naar wat ik de stad leeft en houden we rekening met de gevolgen van de beslissingen die we nemen. Zoals het hoort. Daarna mag de wethouder zijn plannen aan ons voorleggen.’

‘We willen in ieder geval niet dat we als gemeenteraad voor een voldongen feit komen te staan, waar we niets meer aan kunnen veranderen. De wethouder moet daarom zijn veel te hoge bod intrekken en in overleg met andere gemeenten in de regio met een nieuw bod komen, dat voor Deventer veel minder ingrijpend is. Dan kunnen wij als raad bij het vaststellen van de verkenningen de belangen goed afwegen. Zonder dat we ons al vastgelegd hebben op iets waar we veel spijt van gaan krijgen, en waar we de komende tientallen jaren tegenaan moeten kijken.’