VVD blijft De Marke steunen

Eerder deze week was een ruime meerderheid in de raad voor een nieuw onderkomen van De Marke. De coalitiepartijen hebben hun steun inmiddels ingetrokken, maar VVD-gemeenteraadslid Eva Sipman blijft strijdvaardig: ‘Wij laten onze VMBO-ers niet vallen.’

‘Ik ben uiteraard teleurgesteld’, zegt Sipman. ‘Het leek zo mooi: oppositie en coalitie die de handen ineen slaan om in Deventer de beste VMBO-school in de wijde omgeving neer te zetten. Jammer dat coalitiebelangen zwaarder wegen dan deze leerlingen, maar we gaan gewoon door. Dat zijn we aan onze stand als dè onderwijspartij van Nederland verplicht.’

‘We horen uit het bedrijfsleven dat er steeds meer behoefte aan vakmensen is’, zegt Sipman. ‘De tekorten zijn in sommige sectoren echt nijpend. Aan de andere kant lopen in Deventer veel jongeren rond met veel talent. Wat zou er nou mooier zijn dan die twee met elkaar verbinden in een schoolgebouw van de toekomst. We hebben daar onlangs een expertmeeting over gehad met ondernemers en mensen uit het bedrijfsleven en iedereen is enthousiast. Nu de gemeente nog, want het zou raar zijn als die afhaakt. Zeker nu zelfs het Rijk wil investeren. We zullen daarom de motie waar de coalitie zijn handtekening onder vandaan heeft gehaald gewoon indienen, en hopen op zoveel mogelijk steun.’

Bekijk hier een videoclip over De Marke.