Tijd om te erkennen dat de Viking feitelijk failliet is

Het college heeft opnieuw zes ton uitgetrokken voor de Viking. Formeel gaat het om een lening, maar de kans dat die wordt terugbetaald is nul, zegt VVD-gemeenteraadslid Bas Donkers: ‘Tijd om deze bodemloze put te dempen.’

Het gemeenschapsgeld is nodig voor de inrichting van het gebouw, dat als er geen nieuwe tegenslagen volgen over enkele maanden in gebruik wordt genomen. ‘Alsof je een huis laat bouwen en als het bijna wordt opgeleverd ineens tot de ontdekking komt dat je meubels en gordijnen nodig hebt’, zegt Donkers.

Oorspronkelijk zou de Viking zelf het bedrag ophoesten. Het geld moest worden opgehaald bij donoren en sponsoren, zoals verantwoordelijke sportverenigingen en stichtingen dat al sinds mensenheugenis doen. Het bleef bij goede voornemens op geduldig papier. Ook werd crowdfunding genoemd, maar daar is niet eens een poging toe gedaan. ‘Nu blijkt dat zelfs de eigen achterban de hand op de knip houdt, spreekt dat boekdelen over de levensvatbaarheid van het project, en wie er voor de puinhopen gaat opdraaien’, zegt Donkers.

De kans dat de gemeente zes ton terugkrijgt van een stichting met een structureel tekort op de meerjarenbegroting is volgens Donkers nul: ‘De Viking kan de rente niet eens betalen. Een gemeenteraadslid dat hier zijn handtekening onder zet is onverantwoordelijk bezig. Daarom is het tijd om te erkennen dat de Viking feitelijk failliet is: ‘Doen we dat niet, dan moeten er jaar in, jaar uit tonnen worden bijgepast. Laten we voorkomen dat het project nog jaren als een molensteen om de nek van de gemeente, en dus van iedere Deventernaar blijft hangen. Nu de stekker eruit is de enige verstandige beslissing.’