Hou de binnenstad bereikbaar

Cruciaal voor een levendige en bruisende binnenstad is een goede bereikbaarheid, ook per auto. Door nieuwe plannen dreigt de Centrumgarage juist minder bereikbaar te worden. Dat kan eenvoudig worden opgelost, zegt VVD-gemeenteraadslid Rogier Zuijdam.

‘Op zich is het een prima idee om de Keizerstraat als entree van de binnenstad een kwaliteitsimpuls te geven’, zegt VVD-gemeenteraadslid Rogier Zuijdan. ‘Het plan om de rijrichting van de Brinkpoortstraat om te draaien levert elders wel de nodige problemen op.’

Zuijdam doelt op de Singelstraat: ‘Nu al staat daar op zaterdag een flinke file, tot aan de Singel, van auto’s die willen parkeren in de Centrumgarage. Het zijn shoppers en mensen die gebruik maken van de horeca. Als we de rijrichting van de Brinkpoortstraat omdraaien, wordt de chaos daar alleen maar groter. Verkeer komt dan van drie kanten aanrijden.’

‘We hebben bij het Grote Kerkhof gezien wat het gebrek aan parkeerplekken betekent. De kop van de Lange Bisschopstraat ziet er met de week desolater uit. Dat moeten we aan de andere kant van het kernwinkelgebied voorkomen. De plannen met de Keizerstraat zien er op papier goed uit, maar hier is niet goed over nagedacht. Dat is geen ramp, er is nog tijd genoeg om dit recht te zetten.’