De burgemeester zegt het nu ook: cameratoezicht werkt

De VVD ijvert al jaren voor de inzet van camera’s bij de bestrijding van overlast en criminaliteit, maar stuitte steeds op politieke onwil. Daaraan lijkt met recente uitspraken van de burgemeester een einde te komen.

Nadat in Colmschate na een aantal incidenten tijdelijk cameratoezicht werd ingesteld, merkte burgemeester Ron König in De Stentor van 25 mei op dat van een camera ook een preventieve werking uitgaat en dat het veiligheidsgevoel wordt versterkt.

‘Dat had zo uit ons verkiezingsprogramma kunnen komen’, zegt VVD-gemeenteraadslid Roderic Rosenkamp. ‘Het is niet alleen logisch, maar andere gemeenten hebben ook zeer positieve ervaringen met cameratoezicht. Het is mooi dat de burgemeester het nu met ons eens is. Het zou nog mooier zijn als dit inzicht wordt gedeeld door het hele college en een meerderheid in de gemeenteraad.’

Rosenkamp wil dat op zo kort mogelijke termijn knopen worden doorgehakt over waar, wanneer en onder welke voorwaarden cameratoezicht kan worden ingezet: ‘We hebben daarover samen met  de ChristenUnie en Deventer Sociaal vragen gesteld. Een eerste plek hebben we al. Al jaren lijden bewoners van de Beestenmarkt onder structurele overlast, criminaliteit en vandalisme. Een prima plek om te beginnen dus, en voor daarna moeten we het met elkaar hebben over de plaatsen waar we nog meer camera’s kunnen gebruiken om Deventer leefbaarder en veiliger te maken.’