Bezorgd over flitsbezorgers

Raadslid Wendy Schol

Iedere bewoner en bezoeker van de Deventer binnenstad kent ze inmiddels: de flitsbezorgers van thuisbezorgdienst Flink. Binnen enkele minuten bezorgen zij een boodschap aan de deur. Een prettige service, die snel erg populair is geworden. Toch gaat deze service met flink wat overlast gepaard. VVD Deventer stelde hierover schriftelijke vragen.

‘Petje af voor Flink’, zegt VVD-raadslid Wendy Schol, ‘in korte tijd hebben ze een goedlopende vestiging uit de grond gestampt. Maar de keerzijde van dat succes is wel dat er in en om de binnenstad veel gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. De bezorgers doen hun werk op razendsnelle e-bikes. Ze fietsen op volle snelheid tussen het winkelend publiek, schoolkinderen en mensen die proberen de trein te halen. Dat gaat maar vaak nét goed. Het is wachten op serieuze ongelukken, maar als het aan de VVD ligt grijpen we voor die tijd in.’

De VVD heeft daarom vragen gesteld aan het College. Zo wil de fractie weten of er op korte termijn maatregelen genomen kunnen worden die de verkeersveiligheid verbeteren. En of het op langere termijn wenselijk is om zogenaamde dark stores als Flink nog toe te staan in het centrum. ‘Meerdere steden in Nederland hebben inmiddels beleid gemaakt rondom deze nieuwe categorie ondernemers’, weet Schol, ‘ik gun iedere ondernemer maximaal de ruimte, maar of het verstandig is om dit soort diensten te huisvesten in een drukke binnenstad is zeer de vraag.’