VVD pleit voor uitstel autovrij Grote Kerkhof + UPDATE

De fractie van de VVD in de gemeenteraad van Deventer wil dat het autovrij maken van het Grote Kerkhof in het centrum van de stad wordt uitgesteld. ‘Doen we dat niet, dan ontstaan er problemen met de bereikbaarheid van het kernwinkelgebied, het stadhuiskwartier, de nieuwe bibliotheek en het filmtheater’, vreest raadslid Daaf Ledeboer.

Bij de besluitvorming over het nieuwe stadskantoor is indertijd afgesproken dat de parkeerplaatsen op het Grote Kerkhof zouden verdwijnen. ‘Op voorwaarde dat in dit deel van de stad voldoende parkeermogelijkheden zouden zijn’, zegt Ledeboer. ‘Dat is van levensbelang, omdat de nieuwe bibliotheek aan de Stromarkt en het filmtheater De Viking veel publiek gaan trekken. Voeg daar de shoppers bij die met de auto komen, en je snapt dat we parkeerruimte nodig hebben. En wat doet dit college? Het weigert in parkeren in de binnenstad te investeren. Dat kan leiden tot onherstelbare schade. Mensen blijven weg en komen niet meer terug. Niet doen dus.’

Ledeboer vraagt het college in een motie om de plannen nog eens tegen het licht te houden, en snel met een robuuste oplossing te komen voor de parkeerproblematiek: ‘In de tussentijd moeten we gewoon kunnen blijven parkeren op het Grote Kerkhof.’

UPDATE: Grote Kerkhof op zijn vroegst pas in 2018 autovrij.