Onderzoek onderstreept belang prioriteitenlijst verkeersveiligheid

Uit een onderzoek in opdracht van RTL Nieuws blijkt niet alleen dat provinciale wegen het gevaarlijkst zijn, maar dat er ook te weinig geld is voor de aanpak van de zogenaamde ‘dodenwegen’. Dat onderstreept volgens VVD-Statenlid Gert Brommer de noodzaak van een prioriteitenlijst voor de verkeersveiligheid in Overijssel. De Deventer fractrievoorzitter Daaf Ledeboer is het daar helemaal mee eens: ‘Ieder ongeluk is er een te veel, we moeten toe naar nul slachtoffers.’

‘Iedereen kent ze, de wegen waar telkens weer vaak zware ongelukken gebeuren’, zegt Brommer. ’We doen daar als provincie gelukkig al heel veel aan. Wat dat betreft staat Overijssel aan de goede kant van de streep, we zitten bij de vijf provincies die dit jaar meer investeren in verkeersveiligheid.’

Om dat zo goed mogelijk te kunnen doen deed de Overijsselse fractievoorzitter Regien Courtz eerder dit jaar een voorstel om een prioriteitenlijst op te stellen. Een prima idee, zegt Brommer: ‘Zo kunnen we goed zien waar het meest behoefte is aan een investering, zodat het beschikbare geld op de juiste plekken terechtkomt.’

Brommer ziet daarbij ook een rol voor het Rijk: ‘Dat is samen met ons verantwoordelijk voor een aantal wegen in Overijssel. Het is dan ook belangrijk dat we samen optrekken.’

‘Het laat zien hoe belangrijk het is dat je als partij op alle niveaus aan de knoppen zit’, zegt Ledeboer. ‘Op die manier kun je zo effectief mogelijk problemen aanpakken.’