De haven is een
belangrijke economische slagader van Deventer. Een stevige doorontwikkeling
hiervan kan een impuls betekenen voor de werkgelegenheid. Het college ziet dat
anders, dat jaagt de binnenvaartschippers liever op kosten.
Op 1 april 2014 ontving de gemeenteraad het rapport De Deventer binnenhaven, waarin een aantal zorgwekkende conclusies werd getrokken. Zo is het onderhoud van de haven matig tot slecht, zijn er te weinig ligplaatsen, behoren de liggelden tot de hoogste van het land, is er te weinig ruimte voor de ontwikkelingen van nieuwe activiteiten en sluiten de openingstijden van bruggen en sluizen onvoldoende op elkaar.
Wel signaleerde
het rapport nieuwe kansen om een duurzame economische ontwikkeling een impuls
te geven. Ondernemers zien dit ook, zij pleiten voor investeringen en aandacht.
In november 2015
dienden CDA en VVD een motie in, die vroeg om een onderzoek naar het beter op
elkaar laten aansluiten van de openingstijden van bruggen en sluizen, zonder dat
de spits gehinderd wordt. Die avond zei Wethouder Hartogh Hijs dat hij de motie eigenlijk overbodig vond,
omdat serviceverhogende
activiteiten voor de gemeente prioriteit hebben.
De VVD en het CDA waren dan ook onaangenaam verrast, toen
deze week de Stentor berichte dat binnenvaartschippers vinden dat de gemeente
Deventer steeds minder oog heeft voor de beroepsvaart. Specifiek doelen ze op de nieuwe ophaaltijden van de Hanzebrug. Om het erger te maken zei de
woordvoerder van de gemeente Deventer dat de tijden gewijzigd zijn om het
verkeer gedurende de spits beter te laten doorstromen.
Diverse malen vroeg de VVD de wethouder al om in gesprek
te gaan met de ondernemers en te komen tot betere openingstijden van bruggen en
sluizen zodat ondernemers kunnen doen waar ze goed in zijn: geld verdienen en banen
creƫren. Dat zullen wij blijven doen, tot deze kwestie op een bevredigende
manier is opgelost. Voor nu hebben we samen met het CDA een aantal dringende
vragen aan de wethouder gesteld.