Als de plannen doorgaan rijdt straks een groot aantal goederentreinen van de Randstad door het oosten van ons land naar Duitsland. Voor het knooppunt Deventer zijn vier varianten ontwikkeld. Naast kop maken op het station en uitwijken naar de Twentekanaallijn over Lochem zijn dat twee varianten van een spoorboog bij Bathmen. Mocht één van beide doorgaan, dan levert dat onaanvaardbare overlast op. De inwoners van Bathmen zijn dan ook massaal in actie gekomen.
De zevenhonderd mensen die donderdag bij elkaar waren gekomen hadden
veel vragen over onder meer geluidsoverlast, vernietiging van landschap,
waardedaling van woningen en de veiligheidsrisico’s die een spoorboog
met zich meebrengt. Sommigen refereerden aan gebroken beloftes bij de
aanleg van de Betuweroute. Anderen gaven aan dat de groei van het
goederenvervoer in de toekomst veel te rooskleurig wordt voorgespiegeld.
‘Goederentreinen treinen moeten over de - daarvoor aangelegde –
Betuweroute, en er moet veel beter gebruik worden gemaakt van vervoer
over water’, zegt Wuijster. ‘De VVD vindt het schandalig dat juist deze
varianten niet in de milieueffectrapportage zijn uitgewerkt, waardoor
een vergelijking met de voorgestelde vier opties niet mogelijk is. Het
ministerie kwam om te luisteren, de VVD hoopt dat het de mensen uit
Bathmen gehoord heeft!’