Wie zelf niet in staat is opleiding, werk of een andere
bestemming te bereiken, kan gebruik maken van het zogenaamde
doelgroepenvervoer. Volgend jaar zijn de gemeenten daarvoor verantwoordelijk.
Een prima aanleiding om de regie aan de markt over te doen, vindt
VVD-fractielid Roderic Rosenkamp.
Rosenkamp
reageert op de plannen van de gemeenten in de Stedendriehoek, die een dure en
complexe centrale regie willen optuigen: ‘Die moet vraag en aanbod koppelen,
maar daar hebben we nou juist de markt voor. We gaan ook geen gemeenschapsgeld
weggooien aan het koppelen van vraag en aanbod op andere terreinen, dus het is
mij een raadsel waarom dat hier wel zou moeten.’
De
markt kan dat volgens Rosenkamp heel goed zelf: ‘De vervoersbranche en ook zorg
en onderwijs weten zelf veel beter dan de overheid waar behoefte aan is. Daar
moet je niet tussen gaan zitten met een zinloze extra overheidsorganisatie.’
Die
volgens Rosenkamp handenvol geld kost: ‘Om per jaar voor tien miljoen aan
vervoer te regelen is anderhalf miljoen euro nodig. De belastingbetaler krijgt
natuurlijk weer de rekening gepresenteerd. Van een prikkel om vooral efficiënt
en effectief te werken is bovendien geen enkele sprake.’
De
VVD-er heeft ook zorgen voor de te grote rol die de gemeente straks gaat spelen:
‘Die centrale komt op afstand, waardoor de gemeenteraden nauwelijks kunnen
controleren en bijsturen. Dat levert grote risico’s op. Het lijkt erop dat
wethouder Kolkman dat ook wel weet, die heeft bedongen dat we ons al in 2019
terug kunnen trekken uit de samenwerking. Wat ons betreft is voorkomen beter
dan genezen. Voor de Stedendriehoek komt dit te laat. Voor het vervoer binnen
Salland moet er nog een systeem worden opgezet. Laat we met alle betrokken
partijen een betaalbaar en servicegericht alternatief uitdenken.’