Deventer heeft er zijn historische welvaart aan te
danken: zijn ligging aan een knooppunt van verbindingen over weg en water. Nog
steeds heeft de haven economisch veel belang. Het is daarom niet verstandig om
de toch al torenhoge tarieven nog verder te verhogen, vindt
VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster: ‘Daarmee jaag je ondernemers weg en smoor
je de economische potentie.’
De VVD heeft voorgesteld om de door het college
voorgestelde verhoging van de haven- en opslaggelden te schrappen. ‘De
achterliggende reden ligt voor de hand’, zegt Wuijster. ‘De havengelden in
Deventer zijn één van de hoogste in Nederland. Ondernemers (ForFarmers Hendrix,
Bruil, Holland Mineraal en Asfaltcentrale Stedendriehoek en DOK) en ook binnenvaartschippers
klagen al jaren steen en been. Het gaat me echt aan het hard als ik op internet
lees: We zijn in Deventer en worden wederom geconfronteerd met een zeer scheepvaartonvriendelijk
beleid. Daar sta je dan, als gastvrije Hanzestad.’
Naar de kansen die de haven biedt is onlangs onderzoek
uitgevoerd. De resultaten daarvan worden binnenkort aan de raad aangeboden: ‘Laten
we daar nou eerst eens op wachten, voordat we bedrijvigheid wegjagen. Laten we
bovendien eerst eens met de schippers in gesprek gaan, in plaats van de
zoveelste tariefverhoging op hun bordje te leggen. Het gaat ook nog eens om een
luttel bedrag van € 700. Het opstellen en behandelen van het voorstel heeft
waarschijnlijk meer gekost en de imagoschade zal aanzienlijk meer zijn.’