Carmen Hunger

Carmen Hunger zet zich in voor lage tarieven.

Als het waterschap dat doet waarvoor zij is, zonder franje. Dan hoeven de waterschapsbelastingen niet verder omhoog.

In de zomer van 2018 ging de haven van Deventer enkele weken op slot wegens lage waterstanden door droogte. ‘Dat moeten we in de toekomst voorkomen’, zegt Carmen Hunger, bestuurslid van het waterschap Drents Overijsselse Delta.
Sluiting van de haven treft niet alleen de opgesloten schippers, zegt Hunger: ‘De haven heeft een sleutelpositie in de Deventer bedrijvigheid. Ondernemingen zijn ervan afhankelijk. Banen zijn ermee gemoeid. Haal je de haven weg, al is het maar tijdelijk, dan ontstaan direct problemen.’
Het gaat dan ook om de alternatieven die moeten worden gebruikt: ‘Vervoer over water wordt gezien als een milieuvriendelijk alternatief voor vrachtwagens. Als schepen niet kunnen varen moeten we daar toch weer op terugvallen.’
Wat Hunger betreft zet het waterschap dan ook alles op alles om de bereikbaarheid van de haven te garanderen, ook als er weer een drogere periode komt: ‘Dat gaat een keer gebeuren en dan moeten we klaarstaan. Juist het waterschap heeft knoppen waaraan kan worden gedraaid om de waterstanden te regelen. Het zou goed zijn als we nu al gaan werken aan een plan om in alle omstandigheden de haven open te houden.’

Carmen Hunger 06 28204733