VVD verzet zich tegen dure en overbodige centrale regie doelgroepenvervoer

Wie zelf niet in staat is opleiding, werk of een andere bestemming te bereiken, kan gebruik maken van het zogenaamde doelgroepenvervoer. Volgend jaar zijn de gemeenten daarvoor verantwoordelijk. Een prima aanleiding om de regie aan de markt over te doen, vindt VVD-fractielid Roderic Rosenkamp.

Rosenkamp reageert op de plannen van de gemeenten in de Stedendriehoek, die een dure en complexe centrale regie willen optuigen: ‘Die moet vraag en aanbod koppelen, maar daar hebben we nou juist de markt voor. We gaan ook geen gemeenschapsgeld weggooien aan het koppelen van vraag en aanbod op andere terreinen, dus het is mij een raadsel waarom dat hier wel zou moeten.’

De markt kan dat volgens Rosenkamp heel goed zelf: ‘De vervoersbranche en ook zorg en onderwijs weten zelf veel beter dan de overheid waar behoefte aan is. Daar moet je niet tussen gaan zitten met een zinloze extra overheidsorganisatie.’

Die volgens Rosenkamp handenvol geld kost: ‘Om per jaar voor tien miljoen aan vervoer te regelen is anderhalf miljoen euro nodig. De belastingbetaler krijgt natuurlijk weer de rekening gepresenteerd. Van een prikkel om vooral efficiënt en effectief te werken is bovendien geen enkele sprake.’

De VVD-er heeft ook zorgen voor de te grote rol die de gemeente straks gaat spelen: ‘Die centrale komt op afstand, waardoor de gemeenteraden nauwelijks kunnen controleren en bijsturen. Dat levert grote risico’s op. Het lijkt erop dat wethouder Kolkman dat ook wel weet, die heeft bedongen dat we ons al in 2019 terug kunnen trekken uit de samenwerking. Wat ons betreft is voorkomen beter dan genezen. Voor de Stedendriehoek komt dit te laat. Voor het vervoer binnen Salland moet er nog een systeem worden opgezet. Laat we met alle betrokken partijen een betaalbaar en servicegericht alternatief uitdenken.’