College houdt zich Oost-Indisch doof over Sportbedrijf

Het Sportbedrijf zit al jarenlang krap bij kas. Aan het einde van ieder jaar lukt het niet meer om de eindjes aan elkaar te knopen en mag de gemeente bijspringen met een lening, die in het voorjaar wordt terugbetaald. Maanden later herhaalt het hele circus zich weer. Onlangs heeft het college zelfs een extra lening van € 3,4 miljoen verstrekt, bovenop de lopende lening, die ook nog eens wordt verlengd van 2021 naar 2043. We lenen dus niet alleen meer geld uit, maar zijn dat ook langer kwijt.

Juichverhaal Sportbedrijf

Dat is niet alleen de VVD een doorn in het oog, zoals bleek tijdens een presentatie die het Sportbedrijf aan de raad gaf op 2 december. Die kwam neer op een zeer eenzijdig juichverhaal, waarop de raad tijdens een debat van links tot rechts zeer kritisch reageerde. Vooral de vaststelling dat het bedrijf zwarte cijfers schrijft moest het ontgelden.

Gemeentebelang, dat nota bene de wethouder financiën en sport levert, vatte het onomwonden samen: ‘Aflossingsschema aanpassen, 6 miljoen over zes jaar, 3,4 miljoen erbij. 10 miljoen gaat er extra in. Ja, vindt u het gek dat uw zwarte cijfers kunt schrijven.’ Ook andere coalitiepartijen hadden vragen. Het CDA vroeg zich af hoe realistisch de gepresenteerde cijfers waren: ‘Als u geen geld reserveert voor onderhoud en dus met enige regelmaat geconfronteerd wordt met dingen die gaan lekken of tegeltjes die loslaten en dergelijke, ja wat stellen dan die zwarte cijfers voor?’De woordvoerder van het D66 miste de visie van het sportbedrijf op bedrijfsmatiger werken en vroeg zich bovendien af of er niet meer investeringen nodig zijn: ‘Wat ik hierin lastig vind, is dat ik nou eigenlijk geen zicht heb op wat dit nu betekent voor nieuw beleid en nieuwe investeringen. Ik vraag me af of wij sturen op het behoud van status quo?’

Tot irritatie van de VVD en andere fracties werd er met geen woord gerept over wat het Sportbedrijf zelf gaat doen om de begroting op orde te krijgen. Geen woord over beheer van de panden, geen woord over het openhouden van een buitenbad in de winter en geen woord over snijden in de kosten.

Oost-Indisch doof

Het was klip en kaar wat de Raad wilde: een knip in de financiering en bezuinigingen in de bedrijfsvoering. Het college hield zich echter Oost-Indisch doof en verstrekte het gewenste geld, met daarbij een aantal boterzachte voorwaarden. De kans is groot dat er niemendal verandert en de gemeente binnen afzienbare tijd opnieuw de knip mag trekken, waarbij we als raad alleen maar tandenknarsend mogen toekijken.