Einde aan ‘culturele ramp’ in Deventer, wethouder zit met de brokken

De  VVD is niet verrast door het ontslag van directeur/bestuurder/stadsintendant Maarten van der Meer, de man die van het project Deventer Verhaal een culturele ramp maakte. De raadsfractie willen weten wat de wethouder gaat doen: ‘De tijd dringt.’

Een jaar geleden drong de VVD al aan op actie om het project op gang te krijgen, maar dat leidde niet tot enig resultaat. ‘Integendeel’, zegt VVD-raadslid Lars Wuijster. ‘Het is evident dat zich in het afgelopen jaar een culturele ramp heeft voltrokken in Deventer. Het Deventer Verhaal heeft geen bruggen geslagen maar vooral bruggen verbrand. Hoewel onze fractie al in februari van vorig jaar de noodklok heeft geluid, is er door de verantwoordelijk wethouder niet voldoende ingegrepen om dit falen te voorkomen.  Van de goede voornemens zoals op 12 maart 2014 vastgesteld door de raad in het bedrijfsplan “Het Deventer verhaal, erfgoed & meer” is niets terecht gekomen. Wervende tentoonstellingen zijn niet geprogrammeerd of voorbereid. De herinrichting van de Waag is opnieuw uitgesteld, de topstukken worden tot half september uitgeleend zodat ook het komende toeristische seizoen als verloren kan worden beschouwd.’

Wuijster heeft de volgende vragen gesteld:

1.   Wat heeft de wethouder cultuur gedaan om deze catastrofe te voorkomen

2.   Wat gaat de wethouder doen om de brokken op te rapen, bij deze sterk verslechterde uitgangssituatie

3.   Welke prestaties zijn van het Deventer Verhaal gevraagd voor de toegekende subsidie

4.   Is er voor het komende jaar een subsidie-prestatieovereenkomst gesloten

5.   Is deze prestatieovereenkomst gesloten op basis van de kaders van het bedrijfsplan ‘het Deventer verhaal, erfgoed & meer’

6.   Zou u deze subsidie-prestatieovereenkomst indien beschikbaar willen overleggen aan de raad.