Nieuwe kansen voor energie uit IJssel

De Provincie Gelderland heeft deze week HaskoningDHV gevraagd om onderzoek te doen naar energie, te winnen uit de stroming van de IJssel. Verschillende Gelderse gemeenten doen mee om te zien of er binnen hun grondgebied geschikte locaties zijn. Ook de gemeente Deventer zou volgens de media op voorstel van Deventer Energie geïnteresseerd zijn in onderzoek naar de lokale mogelijkheden.

De VVD Deventer juicht dit onderzoek toe, temeer omdat we de gemeente hiertoe al in mei 2011 hadden opgeroepen in de vorm van een motie, die onder onze aanvoering raadsbreed werd ingediend en die vervolgens unaniem werd vastgesteld.

Met deze motie is vervolgens niets meer gedaan. De toenmalige wethouder had niet veel op met echt innovatieve vormen van duurzame energie. De megalomane windmolens langs de A1 moesten koste wat het kost, als symbool van een groene toekomst, het stadsbeeld vernietigen.

En kijk nu eens: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Daarom roepen we het college opnieuw op, om af te zien van volgende grote windmolenprojecten, de motie uit 2011 uit te voeren en actief deel te nemen aan het  onderzoek van HaskoningDHV.

Daaf Ledeboer