Dramatische verbouwing eeuwenoude panden geen reden voor een feestje

Binnenkort wordt het nieuwe stadskantoor feestelijk geopend. Hoewel de VVD blij is dat de gemeenteraad eindelijk weer kan vergaderen op de plaats waar dat al sinds de middeleeuwen gebeurt, zijn de liberalen wel geschrokken van de manier waarop het oude stadhuis en het Landshuis onder handen zijn genomen. Gemeenteraadslid Daaf Ledeboer roept de wethouder ter verantwoording: ‘Dit grenst aan bouwkundig vandalisme.’

Het innovatieve ontwerp voor de verbouwing van het Landshuis is volgens Ledeboer op een onbegrijpelijke manier afgewerkt: ‘Zo staan de voorzetramen scheef voor de historische kruiskozijnen, trapleuningen zijn niet afgewerkt en ook sluiten de nieuwe vloeren niet aan op het bestaande trappenhuis.’

‘Niet alleen de precieze architectonische detaillering die bij de vorige grote restauratie en verbouwing was aangebracht, maar ook de daarbij horende, in opdracht vervaardigde kunstwerken, zijn  vernietigd of helemaal verdwenen. Zo is het kunstwerk van Daan Weijl in de burgerzaal, om de gigantische nieuwe luchtafvoer te camoufleren, weggeschilderd. Dat moet wat ons betreft zo gauw mogelijk weer worden teruggedraaid, want zo gaan we niet met ons erfgoed om.’

Meer in het algemeen mist Ledeboer een visie in de manier waarop beide panden zijn aangepakt: ‘De bedoeling was dat we het verhaal van Deventer als eeuwenoud bestuurscentrum terug zouden zien. Wat we kregen een visieloos rommeltje en de verminking van toonaangevende monumenten. Eeuwig zonde. Nu maar hopen, dat we hieruit de dure les trekken, dat het verbouwen van dit soort panden vraagt om enig benul van de historische waarde. Die boodschap wil ik de wethouder graag meegeven.’