Leren van wat verkeerd ging met Deventer Verhaal

Het project Deventer Verhaal maakt zich na een turbulente periode op voor een herstart. VVD-gemeenteraadslidLars Wuijster vindt het belangrijk om eerst nog eens goed te kijken naar wat er tot nu toe is gebeurd. De gemeenteraad steunde hem in een oproep aan het college om door middel van een feitenrelaas inzicht te krijgen in waar verbetering mogelijk is.

Op 9 maart heeft Atze Bosma, directeur ad interim van Deventer Verhaal, de gemeenteraad bijgepraat over het project: ‘Daar zat ook een analyse bij, die de vraag moest beantwoorden waarom het Deventer Verhaal niet is gaan bruisen. Zoals aanvankelijk wel de bedoeling was.’

Bosma noemde extreme verwachtingen en de keuze van de directeur als relevante factoren, sinds de raad op 12 maart  2014 het bedrijfsplan Het Deventer verhaal, erfgoed & meer vaststelde. ‘De raad is nu van mening’, zegt Wuijster, ‘dat het goed zou zijn om op basis van feiten dit proces te evalueren, lessen voor de toekomst te formuleren en publiek verantwoording af te leggen. Dat laatste is voor de VVD erg belangrijk. Wij zullen ons als gemeenteraad ook moeten verantwoorden tegenover Deventer.’

Dat kan op basis van een feitenrelaas, waarin alles wat vooraf ging nog eens op een rijtje wordt gezet. De raad heeft het college daarom opgeroepen om het proces nog eens grondig onder de loep te nemen en het resultaat zo spoedig mogelijk aan te bieden.’

Dit is dan een goed vertrekpunt voor een openbaar debat tussen raadsfracties, college en andere betrokkenen.