Voltallige oppositie wil dat college beloften nakomt

Achter gesloten deuren is het college bezig met een bezuinigingspakket, waar de gemeenteraad alleen nog maar voor hoeft te tekenen. Dat staat in schril contrast met de beloften van transparantie, samenwerking ook met fracties buiten de coalitie en het zoeken naar draagvlak, waar het twee jaar geleden mee begon. De volledige oppositie wil betrokken worden en vraagt om openheid van zaken.

Binnenkort wordt de voorjaarsnota in de gemeenteraad besproken, met daarin de voornemens van het college. Vanuit de stad komen steeds meer signalen dat achter gesloten deuren een flink pakket bezuinigingen wordt voorbereid en dat investeringen in de ijskast worden gezet. Wat ons precies boven het hoofd hangt weet buiten de coalitie niemand, de oppositie tast net als de rest van Deventer in het duister. Deventer mag voor spek en bonen meepraten, terwijl ambtelijk de knopen worden doorgehakt. Wel of niet tekenen bij het kruisje lijkt de enige optie.

Hoe anders waren de voornemens bij het aantreden van dit college. Dat hechtte naar eigen zeggen aan draagvlak en wilde de ‘krachten van alle fracties in de gemeenteraad’ benutten en de raad in  staat stellen ’om op hoofdlijnen te sturen’. Ook zou de coalitie de gemeenteraad ruimte geven ‘om met gezamenlijke kennis en kunde oplossingen te vinden voor grote en complexe vraagstukken’.

De gezamenlijk oppositie ervaart het tot nu toe gevoerde proces niet als open en transparant. Ze heeft de stellige indruk dat de kracht van de stad onvoldoende wordt benut om tot gedragen oplossingen te komen.

Alle oppositiefracties roepen daarom het college op openheid te geven, voordat de voorjaarsnota wordt besproken, en uit te leggen hoe de stad betrokken wordt bij de voorgenomen bezuinigingen. Ze hebben de volgende schriftelijke vragen gesteld:

1.         Klopt het dat er een stevige bezuinigingsopgave aan de gemeenteraad wordt voorgelegd in de voorjaarsnota?

2.         Zo ja, is het college bereid om,eerder dan bij de presentatie van de voorjaarsnota, openheid van zaken te geven over de omvang van alle bezuinigingen en eventuele scenario’s?

3.         Op welke manier wordt de stad betrokken bij deze voorgenomen bezuinigingen?

4.         Hoe beoordeelt het college de relatie tussen de voorgenomen open bestuursstijl in het bestuursakkoord en de onderhandelingen in de coalitie zonder dat de oppositie daar bij wordt betrokken?