Gemeente laat controle over ICT glippen

ICT en gemeente lijken zeker in Deventer geen gelukkige combinatie. We werden eerder al opgeschrikt door incidenten als smartphonegate, maar jarenlang visieloos korten lijkt nu zijn tol te eisen. De vraag is, of de gemeente de teugels nog wel in handen heeft.

Want nu blijkt niet alleen dat de bezuinigingen hebben gezorgd voor een ziekteverzuim op piekmomenten van maar liefst 14%; ook moeten we de komend drie jaar de som van € 1.840.000,-- euro extra investeren. Zonder dat we weten of dat de problemen op gaat lossen.

‘Als het alleen maar om geld ging was het makkelijk’, zegt Lars Wuijster. ‘ICT is essentieel voor het functioneren van de gemeente en bij het contact met de burger. Het zou dan niet meer zijn dan een kwestie van een goed plan met bijbehorend budget.’

De problemen zitten volgens Wuijster echter dieper: ‘Volgens de wethouder komen de problemen doordat haar organisatie uitgeput is, waardoor de oorspronkelijke uitgangspunten zijn verlaten. Dit roept vraag op of de organisatie de zaken nog wel onder controle heeft. Het beeld dat oprijst doet anders vermoeden. Managers vielen uit en er werd getreuzeld met het vervangen van uitgevallen mensen. Dit leidde zelfs tot een onderzoek van de OR.’

De college presenteert dit alles als een investering, maar gemeenteraadsleden in Raalte kregen iets anders te horen: ‘Deze maatregelen richten zich op stabilisatie, instandhouding, harmonisatie en huidige nieuwe en autonome ontwikkelingen. Dit betekent dat toekomstige ontwikkelingen, zoals doorontwikkeling als gevolg van technologische ontwikkelingen, nieuwe wettelijke vereisten en eisen en verwachtingen die worden gesteld als gevolg van ontwikkelingen in de digitale dienstverlening, niet zijn meegenomen.’

Hoog tijd om te stoppen met incidentenmanagement en een visie voor langere termijn te ontwikkelen.

Wat de VVD betreft komt de onderste steen nu echt boven. Wij zullen dit in de gemeenteraadsvergadering van 6 juli aan de orde stellen.