Collegepartijen vinden controle te duur

Deventer heeft € 65,22 miljoen in een nieuw stadhuis gestoken. Deventer en de VVD zijn trots op het resultaat. Iedere dag worden gasten uit binnen- en buitenland rondgeleid in ons stadhuiskwartier.

Deze week stonden de oplevering en de eindafrekening op de agenda van de raad. Het project is binnen begroting gebleven, de exploitatielasten zijn lager dan voor de bouw en duurzaamheid heeft daaraan hieraan bijgedragen.

Over het bedrag is de afgelopen jaren veel discussie geweest in de samenleving. Het wantrouwen was enorm en met name Gemeentebelang heeft zich de afgelopen jaren zeer kritisch opgesteld. Nu de bouw binnen budget blijft, rest hen niets anders dan kritische vragen en het ter discussie stellen van de duurzaamheid van het gebouw.

Juist om aan alle twijfels in de samenleving en in de politiek weg te nemen, stelde de VVD voor om de eindafrekening onafhankelijk te laten toetsen, zegt gemeenteraadslid Lars Wuijster: ‘Een diepgaande projectcontrole is  vanzelfsprekend bij zo'n groot project, omdat er altijd wat van te leren valt.’

De bouw was omvangrijk, de financiën waren complex. De eindafrekening is lastig te doorgronden. De collegepartijen hadden daar echter geen € 20-25.000 voor over. Een oppervlakkige controle in het kader van jaarrekening vinden zij voldoende.

Een gemiste kans om te leren van dit bijzondere project, verantwoording af te leggen naar de samenleving en om de controlerende taak van de gemeenteraad goed in te vullen.

Maar goed: zelfs de beste kippe leg welles 'n ei in de braandnettels.