Acceptatie van LHBT in Deventer neemt af, actie geboden

De VVD ontvangt steeds meer signalen van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT) dat de acceptatie van hun geaardheid ernstig aan het afnemen is. Om deze reden organiseerden wij op dinsdagavond 1 november in Het Volkshuis een huiskamergesprek.

Mensen uit de Deventer LHBT-gemeenschap vertelden over hun persoonlijke ervaringen met deze afname van acceptatie. Tijdens deze avond werd duidelijk dat een overgroot deel van de Deventer LHBT gemeenschap te maken heeft met discriminatie en met verbale en in sommige gevallen zelf fysieke bedreiging.

Helaas is dit niet uitsluitend in Deventer het geval, maar lijkt het een negatieve nationale, zelfs internationale trend. Opvallend is wel, dat het gevoel van onveiligheid in Deventer groter is dan bijvoorbeeld in Amsterdam. In Deventer kun je je immers niet verschuilen in de anonimiteit van de grote stad. De VVD vindt het schokkend dat mensen zich door hun geaardheid belemmerd voelen en het gevoel hebben niet alle dingen in hun leven kunnen doen die zij graag wel zouden doen. Hand in hand lopen is hier een klein voorbeeld van.

De VVD gaat nu onderzoeken of de huidige middelen om discriminatie van LHBT te bestrijden toereikend zijn. Als dit niet het geval is, gaan wij in gesprek met de overige fracties om verbetering te bewerkstelligen. Verder zoeken we contact met diverse instanties die dit op hun agenda hebben staan en gaan we kijken hoe wij samen een vuist kunnen maken.

Omdat het belangrijk is dat de feiten boven tafel komen en een goed beeld hebben van de situatie, roepen we iedereen die het gevoel heeft belemmerd te worden of te maken krijgt met verbaal of fysiek geweld zicht bij ons te melden, desnoods anoniem. Uw reactie behandelen wij uiteraard uiterst vertrouwelijk.