Vragen over achterblijven Deventer binnenstad

De VVD maakt zich al geruime tijd sterk voor het beter benutten van de economische kansen van de Deventer binnenstad. ‘Wij waren daarom niet blij’, zegt VVD-gemeenteraadslid Daaf Ledeboer, ‘toen we bij RTV Oost een bericht zagen onder de titel: “Toeristenstad Deventer onder druk: Zwolle heeft ons op bepaalde terreinen ingehaald”.’

De directeur van de VVV, Hein te Riele, legt daarin duidelijk uit wat de kansen en bedreigingen zijn. Dat steeds minder mensen Deventer weten te vinden en meer en meer mensen Zwolle bezoeken, noemt Te Riele ‘niet verwonderlijk.’ De Overijsselse hoofdstad heeft volgens hem Deventer ingehaald met diverse evenementen en museum De Fundatie. Daarbij speelt volgens hem ook mee dat het met de musea in Deventer ‘al twee jaar bagger’ is. Ook fnuiken achterlopende investeringen de ontwikkeling van de binnenstad.

Klare taal, volgens Ledeboer, die nu wil weten of het college deze opvattingen deelt. Ook vraagt hij welke inzet van burgemeester  en wethouders verwacht mag worden, en of zij de verwachting van Te Riele delen dat er extra geld beschikbaar komt.