Maak haven niet nog duurder

Deventer heeft er zijn historische welvaart aan te danken: zijn ligging aan een knooppunt van verbindingen over weg en water. Nog steeds heeft de haven economisch veel belang. Het is daarom niet verstandig om de toch al torenhoge tarieven nog verder te verhogen, vindt VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster: ‘Daarmee jaag je ondernemers weg en smoor je de economische potentie.’

De VVD heeft voorgesteld om de door het college voorgestelde verhoging van de haven- en opslaggelden te schrappen. ‘De achterliggende reden ligt voor de hand’, zegt Wuijster. ‘De havengelden in Deventer zijn één van de hoogste in Nederland. Ondernemers (ForFarmers Hendrix, Bruil, Holland Mineraal en Asfaltcentrale Stedendriehoek en DOK) en ook binnenvaartschippers klagen al jaren steen en been. Het gaat me echt aan het hard als ik op internet lees: We zijn in Deventer en worden wederom geconfronteerd met een zeer scheepvaartonvriendelijk beleid. Daar sta je dan, als gastvrije Hanzestad.’

Naar de kansen die de haven biedt is onlangs onderzoek uitgevoerd. De resultaten daarvan worden binnenkort aan de raad aangeboden: ‘Laten we daar nou eerst eens op wachten, voordat we bedrijvigheid wegjagen. Laten we bovendien eerst eens met de schippers in gesprek gaan, in plaats van de zoveelste tariefverhoging op hun bordje te leggen. Het gaat ook nog eens om een luttel bedrag van € 700. Het opstellen en behandelen van het voorstel heeft waarschijnlijk meer gekost en de imagoschade zal aanzienlijk meer zijn.’