De A1 bij Deventer
wordt verbreed. Naar verwachting nemen daardoor ook verkeersdrukte en
geluidsoverlast toe. Maatregelen zijn noodzakelijk. De Belangenvereniging Bathmen heeft de handschoen opgepakt en een plan ontwikkeld, dat bij de provincie en
Rijkswaterstaat positief werd ontvangen en onlangs de prestigieuze Gouden Decibel opleverde, de prijs voor de meest innovatieve oplossing voor
geluidshinder. Het plan verdient alle steun van de gemeente, zegt VVD-gemeenteraadslid
Daaf Ledeboer, en die kan niet te lang meer treuzelen.
‘Het punt van
go-no-go komt snel dichterbij’, zegt Ledeboer. ‘Rijkswaterstaat verwacht van de
partners uiterlijk januari 2017 uitsluitsel over het wel of niet toepassen van
geluidwerende maatregelen.’
De vraag is nu, wie
bevoegd gezag is: ‘Mocht dat de gemeente Deventer zijn, dan willen we graag
weten welke wethouder verantwoordelijk is, of als dat meerdere wethouders zijn,
wat ieders rol is. Uit gesprekken die we met onze fractie in Provinciale Staten
en met Rijkswaterstaat hebben gevoerd, krijgen we sterk de indruk dat zij van
Deventer een voortrekkersrol verwachten. We mogen het niet laten gebeuren, dat
iedereen naar de ander kijkt en er vervolgens niets van terechtkomt.’
De gemeente zou wat
de VVD betreft een actieve lobby moeten voeren, om het plan van de
Belangenvereniging Bathmen als meest milieuvriendelijke alternatief mee te
nemen in de nog op te stellen Milieu Effectrapportage: ‘Het college zou nu het
initiatief moeten nemen voor een haalbaarheidsonderzoek, waarin ook de
financiën doorgerekend. Daarbij kunnen, samen met de Provincie. ook de grote
bedragen worden meegenomen, die geraamd worden voor onder andere een landmark
bij de entree van Overijssel en de overbodig geworden rustplaatsen De Hop en
Boermark. Rijkswaterstaat stelt gratis grond beschikbaar, het is een mooi
gebaar als de gemeente dit ook doet.’
Ledeboer roept de
gemeente op zo spoedig mogelijk met Rijkswaterstaat en de Provincie om tafel te
gaan zitten en een plan van aanpak uit te stippelen.