Goede afspraken maken over Leeuwenkuil 2.0 noodzakelijk

De Leeuwenkuil moet bezuinigen, docenten worden begeleid naar zelfstandigheid. Als dit proces is afgerond, wil de Leeuwenkuil zich omvormen naar een dienstverlenende netwerkorganisatie. De VVD pleit voor inhoudelijk en financieel degelijke keuzes, die gebaseerd zijn op draagvlak bij partners en heldere afspraken.

Eind 2016 heeft de gemeenteraad definitief besloten om te bezuinigen op de Leeuwenkuil. Het gaat om € 100.000 in 2017 en daarna jaarlijks € 300.000. Een behoorlijke opgave voor de stichting die in 2016 nog € 1,4 miljoen subsidie ontving.

Een omslag en denken was nodig en hiervoor heeft de Leeuwenkuil recent een business case opgesteld. Kern van het plan is om de docenten te begeleiden naar een bestaan als zzp-er. Verder wil de Leeuwenkuil als netwerkorganisatie andere organisaties die actief zijn in de kunst & cultuur gaan ondersteunen. Denk hierbij aan muziek- of theaterlessen en muziekverenigingen.

In de discussie bleken het ontslaan van de docenten en het omvormen van de Leeuwenkuil naar een nieuwe organisatie door elkaar te lopen. Het college wilde eenmalig de helft van de ontslagkosten van de docenten (€ 650.000) betalen. Voor de andere helft zou de Leeuwenkuil worden gekort op toekomstige, nog niet verleende subsidies.

Het wonderlijke van dit voorstel was dat de gemeenteraad nog niet had gesproken over de toekomst van de organisatie of de business case. We hebben nog niet duidelijk wat de Leeuwenkuil in de nieuwe situatie levert en hoeveel de gemeente aan subsidie gaat verlenen. Hierbij speelt ook mee dat het plan onder grote tijddruk tot stand is gekomen en dat (toekomstige) samenwerkingspartners van de Leeuwenkuil nog veel vragen en opmerkingen hebben.

Om de discussie goed te laten verlopen, heeft de VVD tijdens de raadsvergadering twee voorstellen ingediend. Ten eerste om de kosten van het ontslaan van de docenten in één keer te betalen (het zijn immers wettelijke regelingen). Dit heeft als bijkomend voordeel dat de toekomstige organisatie niet tot 2027 belast wordt met keuzes uit het verleden.

Ten tweede heeft de VVD voorgesteld om de toekomst van de Leeuwenkuil (en de business case) in alle rust te bespreken. Hierdoor krijgt de Leeuwenkuil meer gevoel bij de wensen en bedenkingen van de raad en kunnen zij de tijd benutten om te werken aan draagvlak bij hun samenwerkingspartners.

Ons voorstel om de kosten in één keer af te boeken kreeg geen meerderheid. De raad was het wel met ons eens dat we de toekomst van de Leeuwenkuil in alle rust moeten bespreken.