Een Deventer wethouder woont in...

Wethouder Hartogh Heijs (D66) trad vijf jaar geleden aan in het Deventer college, maar woont nog steeds in Arnhem. ‘Deventer wethouders wonen in Deventer’, vindt VVD-raadslid Lars Wuijster. ‘Natuurlijk zijn er gevallen waarin een tijdelijke ontheffing logisch is, maar dit begint te schuren. Met een nieuw college moet het echt anders.’

Hartogh Heijs heeft de gemeenteraad voor de vijfde keer gevraagd om een uitzondering te maken op de wettelijke eis dat een wethouder woont in de gemeente die hij dient. Daarvan kan ieder jaar ontheffing worden gevraagd aan de gemeenteraad. Vanaf het tweede jaar is dat verzoek alleen in bijzondere gevallen mogelijk en moet het goed gemotiveerd worden.

De VVD blijft van mening dat een Deventer wethouder in Deventer woont, zegt Wuijster: ‘We zijn daar altijd redelijk soepel in geweest, maar nu moeten we wethouder Hartogh Heijs voor de vijfde keer een ontheffing verlenen. Wethouder Rorink vraagt voor de derde keer ontheffing aan, maar die is meteen na zijn aantreden op een camping in Bathmen gaan staan en liet daarmee zijn goede bedoelingen zien.’

Wuijster wil de kritiek die er op het beleid van Hartogh Heijs is niet direct terugvoeren op zijn onwil om in Deventer te gaan wonen, zoals De Stentor suggereert: ‘Dat zou wel heel erg makkelijk zijn, falend beleid kent vele oorzaken. Maar het gaat ook om de beeldvorming. Je trekt aan het einde van de dag de deur achter je dicht en rijdt de stad uit, terwijl de mensen hier vierentwintig uur per dag en zeven dagen in de week worden geconfronteerd met gemeentelijke beleid.’