Parkeer‘beleid’: gemeente verzint parkeerplaatsen

De problemen rond het parkeren in de binnenstad lopen de spuigaten uit, ondernemers en bewoners schreeuwen om een oplossing, maar de gemeente weet niets beters te bedenken dan een plan dat alleen op papier iets oplevert, stelt VVD-fractievoorzitter Daaf Ledeboer. Intussen gaat het gemeentelijke automobilistje pesten gewoon door.

‘Afgelopen zaterdag kopte De Stentor: Negentig betaalde parkeerplekken erbij,’ zegt Ledeboer. ‘dat lijkt natuurlijk mooi, maar het klopt van geen kanten. Het is gewoon het oude, zwaar bekritiseerde plan om van plaatsen voor mensen met een parkeervergunning dure parkeerplekken te maken waar iedereen kan parkeren. Die worden zo duur, dat straks helemaal niemand er wil staan. Dat is geen oplossing. Er komen ook geen negentig parkeerplaatsen bij, maar precies nul.’

Het past volgens Ledeboer in een patroon: ‘Men doet maar wat. Denk aan het autovrijmaken van Grote Kerkhof. Dat zouden we elders in de stad compenseren, alleen gebeurt dat niet. In plaats daarvan moet er twee komma zeven miljoen euro worden besteed aan een plan om het Grote Kerkhof op te tillen om parkeren daar onmogelijk te maken. Niet de eerste keer trouwens dat de gemeente geld in een bodemloze verkeersput stort. Er is al negen ton verspild aan fietsklemmen waar niemand op zit te wachten. Alsof blind met gemeenschapsgeld strooien alles oplost.’

Het is vooral het gebrek aan visie dat Ledeboer in het verkeerde keelgat schiet: ‘Je kunt een plan maken waar wij het niet mee eens zijn, maar dan ligt er tenminste een plan. Dit is geen beleid, maar een losse verzameling proefballonnetjes en projectjes die in de praktijk helemaal niet kunnen of niks opleveren, en in het slechtste geval, zoals in het Noordenbergkwartier, alleen maar voor meer ellende zorgen.’