Laat dyslectische kinderen niet in de kou staan

Een aantal ouders met kinderen die werden behandeld voor dyslexie kreeg eind vorig jaar een onaangename verrassing. De behandelaar onderbrak wegens geldgebrek tijdelijk de behandeling. Voor VVD-gemeenteraadslid Carmen Hunger was dat eens, maar nooit weer.

‘Kinderen met dyslexie hebben baat bij een ononderbroken behandeling’, zegt Hunger, die de kwestie in de gemeenteraad aan de orde stelde. ‘Natuurlijk hebben we geen onbeperkte middelen, maar zorg er dan wel voor dat die efficiënt worden ingezet, gericht op het kind.’

Het aantal kinderen met de diagnose dyslexie neemt sterk toe, met alle gevolgen van dien voor het budget van de jeugdhulp in Deventer. Het leidde er eind 2016 toe, dat één van de zorgaanbieders door de beschikbare middelen heen was. ‘Het gevolg was dat lopende behandelingen tijdelijk werden stopgezet’, zegt Hunger. ‘Terwijl andere aanbieders nog wel ruimte hadden in hun budget. Wie zijn kind wilde laten doorbehandelen, werd in eerste instantie geadviseerd om van zorgverlener te wisselen. Dat gaat lijnrecht in tegen het principe dat ouders een vrije keuze hebben. Zij moeten te allen tijde de beste zorg voor hun kind kunnen kiezen.’

Het zette ouders voor een ongewenst dilemma: ‘Hun kinderen moeten zo goed mogelijk worden geholpen, zodat zij zich binnen het reguliere onderwijs kunnen ontwikkelen. Continuïteit van behandeling is dan erg belangrijk. Anders zet je daarmee een kind onnodig op extra achterstand.’

Hunger wil nu dat goed gekeken gaat worden naar de manier waarop gemeentelijk geld wordt ingezet bij de behandeling van dyslexie: ‘Het instrument dat we daarvoor hebben is de Rekenkamercommissie. Die kan de doelmatigheid en doeltreffendheid van de dyslexiezorg in kaart brengen, zodat we de budgetten zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten.’