Gaat speelgoedmuseum de Viking achterna?

VVD Deventer is onaangenaam verrast over het nieuws dat Deventer Verhaal nog geen sluitend bedrijfsplan kan opstellen. Asbest in de beoogde panden waar het Speelgoedmuseum – één van de onderdelen van Deventer Verhaal - zich wil vestigen (Brink 11 en 12, voormalig Kantongerecht) leidt tot aanzienlijke meerkosten. Raadslid Wuijster heeft grote zorgen over deze ontwikkelingen en heeft inmiddels schriftelijke vragen ingediend.

Deventer Verhaal is de organisatie die in 2014 de opdracht kreeg Deventer op de kaart te zetten met een aantrekkelijk programma op het gebied van erfgoed en exposities. Het beheer van de gemeentelijke musea (De Waag en het Speelgoedmuseum) kwam ook bij Deventer Verhaal te liggen. De organisatie kende helaas een valse start. Met een nieuwe directeur leek er echter een frisse wind te gaan waaien.

‘Helaas brengt het Deventer Verhaal nog niet wat we verwachten’, concludeert woordvoerder Wuijster. ‘Het tonen van de collectie en het gebruik van de stad als podium, komt nog onvoldoende uit de verf’. De situatie rond asbest in het nieuwe pand van het Speelgoedmuseum is de zoveelste tegenslag. ‘We zien te weinig resultaten en de VVD fractie wordt ongeduldig.’

Lars Wuijster heeft namens de VVD-fractie schriftelijke vragen ingediend. De VVD wil graag weten of het bedrijfsplan van Deventer Verhaal voldoet aan de ambities. Ook is de VVD benieuwd of het College bereid is verder onderzoek te doen naar de risico’s van verbouw en renovatie van de panden Brink 11 en 12. ‘We zien bij de bouw van De Viking de meerkosten alleen maar toenemen’, vertelt Wuijster, ‘gedegen onderzoek naar de huisvesting helpt ons mogelijk dezelfde risico’s te voorkomen.’