‘Stop verloedering Vogeleiland’, VVD wil uitvoering ontwerp landschapsarchitect Van Gessel

Een steekpartij vorige maand was een treurig dieptepunt in de verloedering van het Vogeleiland. Voor de VVD is de maat vol. ‘Je schrikt je rot, vooral als je ‘s avonds op het Vogeleiland bent’, zegt raadslid Roderic Rosenkamp. ‘Overal troep, dealers, junks, hangjeugd, het lijkt Perron 0 wel.’ Hij wil nu dat het plan van landschapsarchitect Van Gessel voor het Vogeleiland wordt uitgevoerd.

Nadat Rosenkamp een bericht over zijn ervaringen op Facebook had geplaatst, werd dat binnen een dag door bijna 10.000 mensen gelezen: ‘Het Vogeleiland gaat in Deventer heel veel mensen aan het hart. Het doet ze gewoon pijn om te zien hoe deze parel in de stad verandert in een rotte kies. Dat zagen we ook aan de vele reacties die we kregen na de steekpartij. Het wordt tijd om in actie te komen. Het Vogeleiland verdient beter.’

Naar aanleiding van het steekincident deed Rosenkamp navraag bij de gemeente: ‘Ik kreeg te horen dat een tekort aan toezicht en handhaving niet het probleem is. De kern van het probleem ligt in het onderhoud, de inrichting en aankleding van het Vogeleiland. Te lang is er niks gedaan, waardoor het een vrijplaats is geworden voor overlastplegers.’

Een oplossing ligt al klaar en hoeft alleen maar te worden uitgevoerd: ‘In 2000 maakte één van Nederlands meest gerenommeerde landschapsarchitecten, Michael van Gessel, een ontwerp voor hetRijsterborgherpark. Grote delen van zijn plan zijn de afgelopen in fasen tot uitvoer gebracht. Van Gessel heeft voor het Vogeleiland ook een ontwerp gemaakt, maar dat is nooit gerealiseerd. Het zou fantastisch zijn als we dat alsnog doen. In een motie vragen we daarom het College om de mogelijkheden en kosten te onderzoeken. Op basis daarvan kan de Raad in het najaar beslissen of het Vogeleiland de noodzakelijke investeringen krijgt.’